tiistai 1. tammikuuta 2013

Lukulupaus vuodelle 2013

Uusi vuosi on taas pyörähtänyt käyntiin. Nuharupi täyttää tänä vuonna kuusi vuotta. Alunperin blogi perustettiin minun ja Ängin lukupiiriblogiksi. Periaatteella, että luemme samat kirjat, joista sitten kirjoitetaan arviot tänne. Tämä suunnitelma ei kuitenkaan ottanut tulta alleen ja Nuharuvesta tulikin kirjablogi, johon kirjoitetaan kommentit luetuista kirjoista. Vähitellen blogin kirjoittajiksi liittyi useampikin perheenjäseneni. Minä olen edelleen aktiivisin kirjoittaja, vaikken tästä porukasta eniten luekaan.

Nykyään kirjoitan jokaisesta kaunokirjallisesta lukukokemuksestani arviot Nuharupeen. Viime vuonna luin 25 kaunokirjallista teosta. Luku on harmittavan vähän, lukisin kyllä enemmänkin, mutta opiskelujen takia saan lukea ihan tarpeeksi asiatekstiä, joka tappaa kaunokirjallisen lukuinnon. Kesä ja joulunaika ovat minulle perinteisesti olleet kaunokirjallisuudessa kahlaamista.

Tänä vuonna teen sellaisen kirjoihin liittyvän uudenvuodenlupauksen, että luen kerran kuussa edes yhden kaunokirjallisuutta edustavan teoksen. Kyllä minä yhden fiktiivisen kirjan verran jaksan talvikuukausinakin ylimääräistä lukea.

Mutta kirja ei saa olla mikä tahansa. Koska koen, että minulla on yhä monen klassikkokirjan mentävä aukko sivistyksessäni, valitsen kuukauden pakkolukukirjan tältä listalta.

Nyt vain pohtimaan, mikä noista kirjoista voisi olla tammikuun aikana luettava. Haastan muitakin nuharupilaisia osallistumaan. Kuten huomaatte, listalla ei ole pelkästään tiiliskiviä. Sivullinen esimerkiksi varsin ohut kirja, eivätkä järeitä esityksiä ole nuo Shakespearen näytelmätkään.

2 kommenttia:

Pellervo kirjoitti...

Aika heikosti, kun 21 % on tullut tuosta joukosta luettua. Jos saisin tämän vuoden aikana nostettua prosentin 22:n kun on tuo mies vailla ominaisuuksia "työn alla", odottelen vain sitä klassikkoainesta sieltä. .

Sarka kirjoitti...

Heh heh, klassikon määritelmä "pirun pitkäveteinen". Listalta olen sen verran lukenut kirjoja (18 %), että joukkoon mahtuu niin todella mainioita teoksia kuin niitä "wtf, mitä hienoa tässä muka oli". Minun lukemiseni on yhtä helmien kalastelua, toivottavasti tältä listalta sellaisia löytyisi.