torstai 7. heinäkuuta 2011

Talouden taito

Ksenofon: Talouden taito, haaste 3/5

Talouden taito eroaa muista haastekirjoista, sillä se ei ole fiktiota (tai mistäs minä sen tiedän), vaan filosofi Sokrateen keskusteluja eri jäpiköiden kanssa. Aluksi kerrotaan, miten vaimosta saa koulutettua hyvän taloudenhoitajan ja miten orjat saa tottelevaisiksi. Olisikin ollut aikamoista, jos 400-300-luvulla eKr. eläneet tyypit olisivat tajunneet jotain tasa-arvosta tai ihmisarvosta ylipäätään. Toisaalta, Martti Luther ennen naimisiinmenoaan ei pitänyt naista juuri minkään arvoisena, nainen kelpasi ainoastaan äidiksi. Ksenofonin Talouden taidossa naisesta sentään saa kouluttamalla hyvän omaisuudenhoitajan eli nainen on paljon muutakin kuin lapsikone. Elielieli Ksenofonin kirjassa esiintyvät keskustelijat ovat ajatusmaailmaltaan edistyksellisempiä kuin 1900 vuotta myöhemmin elänyt uskonpuhdistaja (tosin Lutherinkin mielipiteet naisista tai ainakin yhdestä naisesta muuttuivat avioliiton myötä).

Loppu Talouden taidosta on maatalouden historiaa, minkä vuoksi suosittelisin sitä myös muille perheeni jäsenille (joista suurin osa on agrologeja, ja -nomi, voit sinäkin tämän lukea). Vaikka menetelmät maataloudessa ovatkin muuttuneet, perusidea pätee yhä. Pellosta saa hyvän sadon, jos muokkaa ja lannoittaa sen oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Faban juorulistoille ei pääse, jos lehmille syöttää huonoa rehua:"työn tekeminen hyvin tai sen hoitaminen huonosti eroavat toisistaan yhtä paljon kuin jos työn tekisi kokonaan tai olisi täysin jouten."

Ei kommentteja: